اصلح نفسك ودعو غيرك

Ahad, 30 Mei 2010

salasilah Nabi/Rasul


kisah sedih


Suara Emas dari Ethiopia





Suatu malam, jauh sepeninggal Rasulullah, Bilal bin Rabbah, salah seorang sahabat utama, bermimpi dalam tidurnya. Dalam mimpinya itu, Bilal bertemu dengan Rasulullah.

"Bilal, sudah lama kita berpisah, aku rindu sekali kepadamu," demikian Rasulullah berkata dalam mimpi Bilal.


"Ya, Rasulullah, aku pun sudah teramat rindu ingin bertemu dan mencium harum


aroma tubuhmu," kata Bilal masih dalam mimpinya. Setelah itu, mimpi tersebut berakhir begitu saja. Dan Bilal bangun dari tidurnya dengan hati yang gulana. Ia dirundung rindu.


Keesokan harinya, ia menceritakan mimpi tersebut pada salah seorang sahabat lainnya. Seperti udara, kisah mimpi Bilal segera memenuhi ruangan kosong di hampir seluruh penjuru kota Madinah. Tak menunggu senja, hampir seluruh penduduk Madinah tahu, semalam Bilal bermimpi ketemu dengan nabi junjungannya.


Hari itu, Madinah benar-benar terbungkus rasa haru. Kenangan semasa Rasulullah masih bersama mereka kembali hadir, seakan baru kemarin saja Rasulullah tiada. Satu persatu dari mereka sibuk sendiri dengan kenangannya bersama manusia mulia itu. Dan Bilal sama seperti mereka, diharu biru oleh kenangan dengan nabi tercinta.


Menjelang senja, penduduk Madinah seolah bersepakat meminta Bilal mengumandangkan adzan Maghrib jika tiba waktunya. Padahal Bilal sudah cukup lama tidak menjadi muadzin sejak Rasulullah tiada. Seolah, penduduk Madinah ingin menggenapkan kenangannya hari itu dengan mendengar adzan yang dikumandangkan Bilal.


Akhirnya, setelah diminta dengan sedikit memaksa, Bilal pun menerima dan bersedia menjadi muadzin kali itu. Senjapun datang mengantar malam, dan Bilal mengumandangkan adzan.


Tatkala, suara Bilal terdengar, seketika, Madinah seolah tercekat oleh berjuta memori. Tak terasa hampir semua penduduk Madinah meneteskan air mata. "Marhaban ya


Rasulullah," bisik salah seorang dari mereka.


Sebenarnya, ada sebuah kisah yang membuat Bilal menolak untuk mengumandangkan adzan setelah Rasulullah wafat.

Waktu itu, beberapa saat setelah malaikat maut menjemput kekasih Allah, Muhammad, Bilal mengumandangkan adzan. Jenazah Rasulullah, belum dimakam-kan. Satu persatu kalimat adzan dikumandangkan sampai pada kalimat, "Asyhadu anna Muhammadarrasululla h."


Tangis penduduk Madinah yang mengantar jenazah Rasulullah pecah. Seperti suara guntur yang hendak membelah langit Madinah.


Kemudian setelah, Rasulullah telah dimakamkan, Abu Bakar meminta Bilal untuk


adzan. "Adzanlah wahai Bilal," perintah Abu Bakar.


Dan Bilal menjawab perintah itu, "Jika engkau dulu membebaskan demi kepentinganmu, maka aku akan mengumandangkan adzan. Tapi jika demi Allah kau dulu membebaskan aku, maka biarkan aku menentukan pilihanku."


"Hanya demi Allah aku membebaskanmu Bilal," kata Abu Bakar.


"Maka biarkan aku memilih pilihanku," pinta Bilal.


"Sungguh, aku tak ingin adzan untuk seorang pun sepeninggal Rasulullah," lanjut Bilal.


"Kalau demikian, terserah apa maumu," jawab Abu Bakar.

***

Di atas, adalah sepenggal kisah tentang Bilal bin Rabah, salah seorang sahabat dekat Rasulullah. Seperti yang kita tahu, Bilal adalah seorang keturunan Afrika, Habasyah tepatnya. Kini Habasyah biasa kita sebut dengan Ethiopia .


Seperti penampilan orang Afrika pada umumnya, hitam, tinggi dan besar, begitulah Bilal. Pada mulanya, ia adalah budak seorang bangsawan Makkah, Umayyah bin Khalaf. Meski Bilal adalah lelaki dengan kulit hitam pekat, namun hatinya, insya Allah bak kapas yang tak bernoda. Itulah sebabnya, ia sangat mudah menerima hidayah saat Rasulullah berdakwah.


Meski ia sangat mudah menerima hidayah, ternyata ia menjadi salah seorang dari sekian banyak sahabat Rasulullah yang berjuang mempertahankan hidayahnya. Antara hidup dan mati, begitu kira-kira gambaran perjuangan Bilal bin Rabab.


Keislamannya, suatu hari diketahui oleh sang majikan. Sebagai ganjarannya, Bilal di siksa dengan berbagai cara. Sampai datang padanya Abu Bakar yang membebaskannya dengan sejumlah Wang tebusan.


Bisa dikata, di antara para sahabat, Bilal bin Rabah termasuk orang yang pilih tanding dalam mempertahankan agamanya. Zurr bin Hubaisy, suatu ketika berkata, orang yang pertama kali menampak-kan keislamannya adalah Rasulullah. Kemudian setelah beliau, ada Abu Bakar, Ammar bin Yasir dan keluarganya, Shuhaib, Bilal dan Miqdad.


Selain Allah tentunya, Rasulullah dilindungi oleh paman beliau. Dan Abu Bakar dilindungi pula oleh sukunya. Dalam posisi sosial, orang paling lemah saat itu adalah Bilal. Ia seorang perantauan, budak belian pula, tak ada yang membela. Bilal, hidup sebatang kara. Tapi itu tidak membuatnya merasa lemah atau tak berdaya. Bilal telah mengangkat Allah sebagai penolong dan walin-ya, itu lebih cukup dari segalanya.



Derita yang ditanggung Bilal bukan alang kepalang. Umayyah bin Khalaf, sang majikan, tak berhenti hanya dengan menyiksa Bilal saja. Setelah puas hatinya menyiksa Bilal, Umayyah pun menyerahkan Bilal pada pemuda-pemuda kafir berandalan. Diarak berkeliling kota dengan berbagai siksaan sepanjang jalan. Tapi dengan tegarnya, Bilal mengucap, "Ahad, ahad," puluhan kali dari bibirnya yang mengeluarkan darah.


Bilal bin Rabah, meski dalam strata sosial posisinya sangat lemah, tapi tidak di mata Allah. Ada satu riwayat yang membukti-kan betapa Allah memberikan kedudukan yang mulai di sisi-Nya.


Suatu hari Rasulullah memanggil Bilal untuk menghadap. Rasulullah ingin mengetahui langsung, amal kebajikan apa yang menjadikan Bilal mendahului berjalan masuk surga ketimbang Rasulullah.


"Wahai Bilal, aku mendengar gemerisik langkahmu di depanku di dalam surga. Setiap malam aku mendengar gemerisikmu. "


Dengan wajah tersipu tapi tak bisa menyembunyikan raut bahagianya, Bilal menjawab pertanyaan Rasulullah. "Ya Rasulullah, setiap kali aku berhadats, aku langsung berwudhu

dan shalat sunnah dua rakaat."



"Ya, dengan itu kamu mendahului aku," kata Rasulullah membenarkan. Subhanallah, demikian tinggi derajat Bilal bin Rabah di sisi Allah. Meski demikian, hal itu tak menjadikan Bilal tinggi hati dan merasa lebih suci ketimbang yang lain. Dalam lubuk hati


kecilnya, Bilal masih menganggap, bahwa ia adalah budak belian dari Habasya , Ethiopia . Tak kurang dan tak lebih.


Bilal bin Rabah, terakhir melaksanakan tugasnya sebagai muadzin saat Umar bin Khattab menjabat sebagai khalifah. Saat itu, Bilal sudah bermukim di Syiria dan Umar mengunjunginya. Saat itu, waktu shalat telah tiba dan Umar meminta Bilal untuk

mengumandangkan adzan sebagai tanda panggilan shalat. Bilal pun naik ke atas

menara dan bergemalah suaranya.


Semua sahabat Rasulullah, yang ada di sana menangis tak terkecuali. Dan di antara mereka, tangis yang paling kencang dan keras adalah tangis Umar bin Khattab. Dan itu, menjadi adzan terakhir yang dikumandangan Bilal, hatinya tak kuasa menahan kenangan manis bersama manusia tercinta, nabi akhir zaman.


"Ya Allah, selamatkanlah umat Islam yg sedang sengsara di Lubnan, Palestin, Afghanistan, Iraq, Chechnya serta diseluruh pelosok dunia akibat dari angkara mungkar dan kekejaman musuh-musuh Mu. Peliharakanlah mereka, lindungilah mereka, kasihanilah mereka dan berikanlah rahmatMu ke atas mereka.


Amin, ya Rabbal A'lamin."

Sabtu, 29 Mei 2010

~di hari pertunangan kak ti~

bakal abg ipar(coklat) abah (biru)

hantaran tunang

sarung cincin

Siti Norasiah idris (kak ti)

Jumaat, 28 Mei 2010

Tukang Kapak dan Mungkar Nakir

Kisahnya seorang jutawan telah menulis satu wasiat barang siapa yg mendapat menjaganya di dalam kubur setelah beliau mati nanti akan di warisi separuh dari harta peninggalanya itu. lalu di tanya pada anak-anak semua adakah mereka sanggup menjaganya di dalam kubur nanti.lantas menjawab anak, mana mungkin kami sanggup menjaga mu wahai ayah.kerana pada masa itu ayah sudah pun menjadi mayat. selang keesokan di panggil semua adik beradiknya.dan beliau berkata. wahai adik-adik ku sekelian sanggupkah kamu menjaga akan daku setelah aku mati nanti.bersama selama 40 hari di dalam kubur yg ku hias indah seperti banglo mewah ini.dan aku juga akan memberi setengah dari harta ku kepada di antara kamu yg sanggup bersama ku. adik-adiknya pun menjawab.wahai abang ku adakah engkau sudah gila mana mungkin manusia sanggup bersama mayat selama itu di atas bumi inikan pula di dalam tanah. lalu dengan sedih jutawan tersebut membawa diri ke kamarnya.beliau masih bertegas dengan hajatnya yang ingin di teman di dalam kubur nanti apabila beliau sudah mati nanti.di panggil setiausahanya supaya di war war di dalam akhbar dan media akan wasiatnya itu. dan akhirnya sampai jugalah hari di mana jutawan tersebut kembali kerahmatullah. kuburnya di hias indah dan di gali seperti sebuah banglo di dalam tanah yg mempunyai kemudahan harian selama 40 hari. dan pada waktu yg sama seorang tukang kapak yang sangat miskin telah mendengar akan wasiat tersebut lalu di beritahu kepada isterinya apakah aku perlu mengambil kesempatan ini untuk menjadi kaya. isterinya berkata,wahai suami ku apa la sangat menjaga mayat tersebut selama 40 hari di bandingkan kerja-kerja mu di dalam hutan bertemu harimau dan hantu bajang ketika menebang kayu.lagi pun makanan di sediakan. tukang kayu tersebut dengan tergesa-gesalah ke rumah jutawan tersebut untuk memaklumkan kepada waris jutawan tersebut akan niatnya. keesokan harinya di kebumikanlah jenazah jutawan tersebut walaupun mendapat bantahan dari orang-orang yang tahu akan agama.si tukang kapak tu pun ikut sekali turun ke dalam tanah bersama kapaknya setelah tujuh langkah para hadirin meninggalkan tanah perkuburan maka datanglah mungkar dan nangkir ke dalam kubur tersebut. si tukang kapak yang tahu sedikit pasal agama menyedari akan siapa yang hadir itu pun menjauhkan diri dari mayat jutawan tersebut.terfikir di fikiranya bahawa sudah tiba masanya jutawan tersebut akan di soal oleh mungkar dan nangkir. tetapi sebaliknya yang berlaku.mungkar dan nangkir telah menuju ke arahnya dan lalu berkata. apa yang kau buat di sini. aku menjaga mayat tersebut selama 40 hari untuk mendapat setengah harta wasiatnya. apa harta yang kau ada sekarang aku cuma ada sebatang kapak ini sahaja untuk mencari rezeki. dari mana kau dapat kapak ni aku membelinya lalu hilanglah mungkar dan nangkir di hari pertama di dalam kubur tersebut. hari kedua di tanya pula,apa yang kau buat dengan kapak ni? aku menebang pokok untuk di jadikan kayu api untuk di jual hari ketiga di tanya lagi pasal kapak tersebut pokok siapa yang kau tebang dengan kapak ni kat hutan mana ada orang punya pokok adakah kau pasti lalu hilang lagi mungkar dan nangkir hari ke empat adakah kau potong pokok tersebut dengan kapak ini ukuranya dan beratnya sama untuk di jual. aku potong cincai-cincai je,mana boleh ukur sama rata lalu hilang dan muncul mungkar dan nankir tersebut selama 39 hari dan soalannya tetap sama berkisarkan kapak tersebut.dan di hari terakhir ke 40 datanglah mungkar dan nangkir sekali lg bertemu dengan tukang kapak tersebut. berkata mungkar dan nangkir hari ini hari terakhir aku bersama mu buat seketika tp aku akan bertanya pasal kapak ini.belum sempat mungkar dan nangkir menyoal beliau ,si tukang kapak tersebut telah melarikan diri ke atas dan membuka pintu kubur tersebut.lalu di perhatikannya begitu ramai orang sudah menantikan kehadiranya untuk keluar dari kubur tersebut. si tukang kapak tersebut dengan tergesa-gesa keluar dan meninggalkan mereka semua dan sambil berkata ambillah korang semua harta tersebut dan aku tidak menginginkannya lagi. sampai di rumah lalu si isteri berkata wahai suami ku di manakah setengah harta peninggalan jutawan tersebut. maka jawab si tukang kapak.aku tidak mahukannya lagi.sedangkan harta aku yang ada kat dunia ini hanya kapak. tapi apa yang di soal mungkar dan nangkir selama 40 hari semuanya hanya pasal kapak ini.apa akan jadi sekiranya harta aku begitu banyak.bagaimana dapat aku menjawabnya.

penulis:Zunar Kartunis

Rabu, 19 Mei 2010

~KAHWIN~



HIKMAH BERKAHWIN

Ibnu Abbas yang satu ketika dia sakit dan isterinya pada masa itu telah mati lebih dahulu. Dia pun berkata kepada sahabat-sahabatnya, "Kahwinkan aku kerana aku hendak mati dalam keadaan kahwin dan tidak mahu mati dalam keadaan bujang."

Dari segi istilah, perkataan nikah dan kahwin ini adalah sama ertinya. Cuma orang-orang kita menggunakan istilah kahwin manakala orang-orang Arab menggunakan istilah nikah. Namun maksudnya adalah sama.Tetapi di dalam masyarakat kita, ada setengah-setengah jurunikah itu agak terlalu fanatik dengan bahasa Arab hinggakan ketika dia mengakadkan seseorang secara berwakil, dia mahukan istilah nikah itu disebut dengan betul - nikaahhh. Kalau lelaki yang dinikahkan itu hanya menyebut istilah nikah itu mengikut loghat lidahnya dan bukan mengikut loghat lidah Arab, maka dia tidak menerima kesahan nikah itu.



Ini tidak benar, kerana yang pentingnya ialah 'yang menunjukkan nikah' itu bukan loghat bahasanya. Hinggakan, kalau kita tidak tahu menyebut perkataan nikah, maka bolehlah kita gunakan perkataan kahwin saja. Umpamanya, kita menerima nikah seseorang itu dengan melafazkan, "Aku terima kahwinnya si Anu binti si Anu...". Maka sahlah nikahnya itu. Jadi tidaklah kita fanatik dengan perkataan 'nikah'.Dalam hal nikah atau kahwin ini, semua orang suka, sama ada lelaki mahupun perempuan. Sebab itulah persoalan nikah atau kahwin ini diletakkan oleh ulama-ulama sebagai salah satu bahagian agama yang terbesar. Kerana dua persoalan besar di dalam agama Islam adalah dibahagikan mengikut dua jenis nafsu yang mana salah satunya ialah yang berkait dengan persoalan kahwin. Kedua bentuk nafsu itu ialah nafsu syahwat jantina dan nafsu syahwat perut (makan).




Dua bentuk nafsu ini adalah yang paling besar dan yang paling jahat sekali. la boleh merosakkan seluruh masyarakat dan juga dunia umumnya. Umpamanya, kerana nafsu perut manusia sanggup menipu, manusia sanggup bergaduh, manusia sanggup melakukan rasuah dan sebagainya. Manakala kerana nafsu jantina, manusia sanggup melakukan apa saja termasuklah merogol, berzina dan sebagainya. Jadi kita dapati kedua-dua nafsu ini boleh membawa kepada kerosakan dunia. Sebab itu agama Islam menyelamatkan kedua-dua bentuk nafsu ini.Oleh kerana nafsu syahwat terutamanya boleh merosakkan keamanan dunia, maka Rasulullah s.a.w. pernah berkata yang bermaksud,`Apabila seseorang itu berkahwin, maka terselamatlah separuh agamanya'. Maka tinggal lagi yang separuh dan itu ialah perut.




Dengan demikian berertilah bahawa kalau seseorang itu telah berkahwin, maka dia dapat menyelamatkan separuh daripada agamanya dan sekiranya dia dapat menjaga nafsu perutnya, maka seluruh agamanya akan selamat. Dan bererti jugalah di sini bahawa barangsiapa yang sudah berkahwin, maka syaitan-syaitan akan mengeluh tetapi bagi mereka yang belum berkahwin, syaitan akan tersenyum. Dia akan membisikkan berbagai nasihat kepada diri mereka yang belum berkahwin. Umpamanya dia membisikkan supaya simpan duit banyak-banyak dahulu baharu berkahwin. Kemudian bila duit sudah banyak dia nanti membisikkan supaya beli kereta dulu, kahwin boleh ditangguhkan. "Buat apa kahwin cepat-cepat," bisiknya. Yang demikian, kalau pemuda-pemuda terpikat dengan hasutan syaitan itu, maka tersenyumlah dia kerana tindakan selanjutnya ialah untuk menghasut pemuda itu melakukan maksiat dan kejahatan. Jadi, orang yang tidak berkahwin selalunya menerima hasutan syaitan.




Dan bagi kaum perempuan pula, bapa-bapanya akan dihasut oleh syaitan. Umpamanya kalau ada orang meminang anaknya, dia nanti akan dihasut supaya berdalih dengan mengatakan anak itu masih kecil lagi atau anak itu masih belum tamat persekolahan atau yang si ibu pula akan mengatakan yang anak itu belum pandai ke dapur lagi dan berbagai-bagai dalih yang lain. Lebih-lebih lagilah kalau yang datang meminang itu seorang yang warak atau seorang alim seperti tok-tok ustaz, orang-orang dakwah dan sebagainya.Tetapi kalau yang meminang itu orang-orang ternama, pegawai-pegawai dan sebagainya, lekas-lekas dibisik oleh syaitan untuk menerimanya kerana akan dapat menghidupkan berbagai-bagai unsur riak, sombong, takabur sebagainya. Kemudian kalau rumahtangga yang dibina itu bukan atas asas agama, maka syaitan akan menghasut agar berlaku keruntuhan rumahtangga.




Jadi dalam hadith Rasulullah yang kita kemukakan di awa tadi, nyatalah bahawa orang yang mendapat berkat dalam hidupnya ialah orang yang cepat kahwin apabila sudah kahwin cepat pula dapat anak.Ada pun berkahwin ini hukumnya adalah sunat mustahabbul atau sunnah Rasulullah. Sabda Rasulullah s.a.w. Yang bermaksud, `Barangsiapa yang tidak,mahu mengikut sunnahku maka dia bukan daripada aku'. Oleh kerana berkahwin itu adalah sunnah Rasulullah s.a.w., maka barangsiapa yang tidak mahu berkahwin, dia bukan daripada golongan Rasulullah s.a.w. Ada orang takut kahwin kerana kalau kahwin nanti dia jatuh miskin atau kalau kahwin nanti dia tidak dapat bebas atau setengah orang itu takut kahwin kerana susah kalau ada anak nanti dan sebagainya. Maka orang yang tidak mahu berkahwin ini bukan dari golongan Rasulullah. Kerana yang demikian, walau miskin sekali pun, dia mesti kahwin juga.




Ada riwayat sebuah hadith mengenai seorang sahabat yang ditanya oleh Rasulullah menyuruh dia berkahwin. Tetapi sahabat itu menjawab yang dia tidak boleh kahwin kerana miskin. Kemudian dari itu Rasulullah bertanya lagi mengapa dia tidak mahu kahwin, dan dia tetap menjawab mengatakan yang dia miskin. Pada kali ketiganya bila Rasulullah bertanya lagi, sahabat itu tidak berani lagi menjawab lalu dia pun berkata kepada Rasulullah, "Ya Rasulullah, memang saya hendak kahwin sekarang ini. Carikanlah saya seorang isteri ya Rasulullah."




Maka dijawab oleh Rasulullah, "Pergilah kamu ke sebuah kampung sana dan katakan kepada orang kampung itu yang Rasulullah menyuruh mereka mengahwinkan seorang anak gadis kampung itu dengan kamu."
Kemudian sahabat itu pun pergilah ke kampung itu dan menyampaikan apa yang dikatakan oleh Rasulullah tadi. Selepas itu dia datang kembali menemui Rasulullah berkata yang dia tidak ada wang untuk dijadikan maskahwinnya. Maka dijawab oleh Rasulullah, "Carilah satu cincin besi."
Demikian gambaran riwayat hadith dari Rasulullah mengenai hukum berkahwin. la adalah sunat hukumnya bagi orang yang bertenaga tetapi bagi orang yang tidak bertenaga, maka hukumnya tidak sunat.Selain daripada itu sunat juga hukumnya bagi orang yang cukup wang untuk makan minum dan pakaian bersama isteri yang baharu dikahwinnya itu untuk satu hari satu malam sahaja. Kemudian ada pakaian untuk musim umpamanya kalau berlaku musim panas maka ada pakaian untuk musim panas, kalau berlaku musim sejuk maka ada pakaian untuk musim sejuk.




Jadi kalau kita tengokkan syarat-syarat perkahwinan yang membawa kepada hukum sunat di dalam Islam ini adalah begitu mudah. Dari segi tenaga, kita percaya kebanyakan dari pemuda-pemuda kita pada hari ini adalah orang-orang yang bertenaga belaka. Dan kalau dari segi perbelanjaan dan wang ringgit, boleh dikatakan rata-rata kaum pemuda kita mempunyai belanja lebih dari sehari dan semalam. Kalau demikian adalah amat merbahaya kalau pemuda-pemuda kita yang telah cukup syarat-syarat itu tetapi belum mahu berkahwin lagi. Kerana sepertimana yang telah kita katakan di awal tadi, mereka ini akan terdedah kepada nasihat syaitan yang boleh membawa kepada keruntuhan agama mereka. Sedangkan kalau mereka berkahwin, separuh daripada agama telah terselamat manakala syaitan-syaitan pula akan mengeluh.




Jadi kepada pemuda-pemudi dalam golongan ini yang mana pada mereka sudah cukup syarat untuk kahwin seperti ada belanja untuk makan, minum dan pakai serta ada pula tenaga, maka sabda Rasulullah kepada mereka, maksudnya: Wahai pemuda-pemuda, barangsiapa yang mampu di antara kamu serta berkeinginan hendak kahwin, hendaklah dia kahwin kerana sesungguhnya berkahwin itu akan memejamkan matanya terhadap yang tidak halal dilihatnya. Dan akan memeliharanya dari godaan syahwat dan barangsiapa yang tidak mampu kahwin, hendaklah dia puasa kerana dengan puasa, hawa nafsunya terhadap perempuan akan berkurang.




Jadi Rasulullah menasihat mereka-mereka yang sudah mampu berkahwin iaitu yang cukup syarat-syaratnya supaya berkahwin. Kata Rasulullah, "HENDAKLAH DIA KAHWIN". Ertinya satu penekanan yang kuat dari Rasulullah. Dan bagi mereka-mereka yang tidak mampu berkahwin tetapi ada mempunyai keinginan, maka hendaklah dia berpuasa kerana yang demikian boleh melemahkan nafsu syahwatnya. Namun kalau dia berpuasa tetapi nafsunya tidak juga lemah. Maka dia mesti juga berkahwin.
Dalam soal ini ada riwayat dari seorang ulama yang menceritakan tentang seorang pemuda telah datang menyatakan yang dia berkeinginan untuk kahwin tetapi tidak mampu kerana terlalu miskin. Dia bertanya, apakah dia boleh mengeluarkan 'mani'nya dengan tangan. Maka dijawab oleh ulama itu, 'tidak boleh'. Jadi lelaki yang sudah berkeinginan untuk berkahwin sedangkan dia tidak mampu, dia tidak boleh mengeluarkan maninya dengan tangan. Dia mesti kahwin. Hendaklah dia usahakan untuk berkahwin juga.




Persoalan demikian tentulah berat di dalam masyarakat kita di zaman ini dalam mana perkara minang-meminang dan kenduri-kendara perkahwinan sudah menjadi terlalu mahal. Kerana itu bagi orang-orang yang miskin, hendak berkahwin sudah menjadi satu masalah tuntutan kahwin itu bukan satu tuntutan keduniaan tetapi adalah tuntutan akhirat, yang matlamatnya adalah untuk mendapatkan rahmat daripada Allah swt bersabit dari kita mengikut sunnah Rasulullah s.a.w.
Sebab itulah di dalam satu jemaah masyarakat Islam, kebajikan di bidang perkahwinan, pinang-meminang serta kenduri-kendara mesti menjadi tanggungjawab bersama dan perlu dibangunkan bersama. Dengan demikian sajalah masalah masyarakat yang berpunca daripada pemuda-pemuda yang ingin berkahwin tetapi tidak berkemampuan akan dapat diselesaikan.




Umpamanya, jika seorang ayah itu ada mempunyai anaknya yang telah cukup syarat untuk dikahwinkan, maka dia akan dengan rela membenarkan anaknya itu dikahwinkan dengan sebarang pemuda yang sudah berkeinginan tetapi miskin. Jadi, kalau kehidupan masyarakat Islam dapat dipadukan dipersatukan di dalam jemaah demikian, maka soal miskin tidak akan timbul di dalam menyelesaikan masalah perkahwinan. Malah, bukan sahaja persoalan nikah atau kahwin saja yang diselesaikan, banyak lagi, persoalan yang berkaitan secara tidak langsung seperti persoalan poligami, kehidupan rumahtangga dan lain-lainnya dapat diselesaikan.Ini sesuai dengan firman Allah: Hendaklah ada dikalangan kamu segolongan ummah yang menyeru kepada kebajlkan, menegak yang makruf dan mencegah yang mungkar. Merekalah yang akan mendapat kejayaan.- AI Imran 104




Kemudian, kalau seseorang itu tidak mempunyai tenaga syahwat, maka adalah makruh hukumnya kalau dia kahwin. Walaupun dia mempunyai belanja, tetapi kalau dia kahwin, maka hukumnya makruh.Kalau sekirahya seseorang itu mampu berkahwin serta ada tenaga tetapi dia seorang ahli ibadah yang kuat hinggakan setiap hari dia duduk 'bersuluk' ketika dia bersuluk itu tidak pernah terlintas di dalam hatinya ingatkan perempuan, maka baginya afdal dia melakukan suluk itu.




Sejarah telah menunjukkan yang ramai ulama-ulama dahulu yang tidak kahwin sampai ke mati. Ini termasuklah seorang sufi yang terkenal bernama Basyrubil Harith. Dia pernah berkata, "Antara aku dengan Ahmad bin Hambal (Imam Hambali) cuma ada satu perbezaan. Dia berkahwin dan aku tidak berkahwin. Dia mendapat satu kelebihan iaitu pahala mendidik anak dan isterinya. Aku tidak dapat pahala susah menjaga anak dan isteri."Jadi dengan berkahwin, seseorang itu mendapat satu kelebihan iaitu dia mendapat pahala berkahwin serta pahala mendidik anak dan isterinya. Sebab itu tidak ada Rasulullah dan Nabi-nabi yang tidak berkahwin. Nabi Yahaya mendapat juga fadhilat kahwin tetapi dia tidak dekat dengan isterinya. Nabi Isa ketika diangkat ke langit oleh Allah s.w.t. tidak berkahwin tetapi apabila beliau diturunkan kembali oleh Allah di ketika hari hampir kiamat esok, ketika itu dia akan berkahwin.




Kerana yang demikian selagi kita hidup, hendaklah kita kahwin. Manakala sudah mati kita tidak boleh kahwin lagi. Ada satu riwayat Ibnu Abbas yang satu ketika dia sakit dan isterinya pada masa itu telah mati lebih dahulu. Dia pun berkata kepada sahabat-sahabatnya, "Kahwinkan aku kerana aku hendak mati dalam keadaan kahwin dan tidak mahu mati dalam keadaan bujang." Begitu sekali lakunya sahabat-sahabat Rasulullah melaksanakan perintah kahwin ini...



AWAS !! KASUT BABI

~KASUT DARIPADA KULIT BABI~ KASUT PEREMPUAN TERUTAMANYA

titik 3

AWAS!!! KASUT DIPERBUAT DARI KULIT BABI
MURAH & TERHANGAT DI PASARAN… BANYAK TERDAPAT DI KOMPLEX2 MEMBELI BELAH TERUTAMANYA ;
KALAU ADA 3 TITIK DALAM SATU TOMPOK TU… JANGAN BELI…TU KULIT BABI…

1. PERANGIN MALL
2. BUKIT JAMBUL
3.
GURNEY PLAZA
4.
KOMTAR
5.
SUNSHINE
6.
GAMA
7.
PACIFIC
8.
SOGO
9.
QUEENSBAY
CARA NAK SYAK KASUT KULIT BABI IALAH…

1.
HARGANYA LEBIH MURAH DARI KASUT KULIT LAIN
2.
BIASANYA KULIT BABI NI DI PASANG DI DALAM BAHAGIAN KASUT SEBAB DIA LEMBUT
3.
PALING BANYAK PADA KASUT KANAK-KANAK PEREMPUAN
4.
KASUT WANITA PUN BANYAK (YANG SALE GILER TU...PERATI BETUL2)
5.
SANdal lelaki

\Pos Malaysia Berhad is Malaysia's national postal company

Visit us online at www.pos.com.my

NOTICE

This message may contain privileged and/or confidential

information. If you are not the addressee or authorised

to receive this email, you must not use, copy, disclose

or take any action based on this email. If you have

received this email in error, please advise the sender

immediately by reply e-mail and delete this message.

Pos Malaysia Berhad takes no responsibility for the

contents of this email.

<> <> <> <>


TOLONG PESAN KAT ORANG RUMAH ATAU SAPA2 SAJA KAUM MUSLIM KITA


POKOK YAHUDI

~KENALI POKOK GHARQAD YAHUDI~
Nabi saw bersabda dalam sebuah hadis sahih yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari, Muslim dan al-Tirmidhi bermaksud: " Tidak akan berlaku kiamat sehinggalah akan berlaku peperangan di antara orang Islam dan Yahudi, maka pada waktu itu (tentera) Yahudi akan dibunuh oleh (tentera) Islam, sehingga apabila orang Yahudi berselindung di sebalik batu dan pokok, lalu batu dan pokok itu akan bersuara dengan katanya: 'wahai muslim, wahai hamba Allah, di belakangku ini ada Yahudi, marilah bunuhnya', kecuali POKOK GHARQAD (yang tidak bersuara), kerana sesungguhnya ia merupakan pokok Yahudi ".

Hadis ini menceritakan tentang peristiwa akhir zaman iaitu waktu hampir kiamat. Pada waktu ini tentera Yahudi yang dipimpin oleh Dajjal akan berperang dengan orang Islam. Dalam peperangan ini, orang Islam akan dapat membunuh dan menewaskan orang Yahudi sehinggakan apabila mereka berselindung di sebalik mana-mana batu dan pokok untuk menyelamatkan diri, maka dengan izin Allah pokok dan batu akan memberitahu tentera Islam tentang Yahudi yang berlindung di sebaliknya. Akan tetapi satu pohon yang tetap berdiam diri dan akan bersekongkol dengan Yahudi iaitu pohon yang bernama Gharqad.
dimaklumkan bahawa orang Yahudi pada waktu ini sedang giat menanam pokok Gharqad secara berleluasa di Negara Haram Israel sebagai suatu persediaan menghadapi tentera Islam pada akhir zaman. Ini juga bermakna bahawa orang Yahudi sebenarnya memang tahu dan sedar tentang kebenaran Islam dan kebenaran hadis nabi saw....*****a keegoaan dan sikap bongkak mereka menyebabkan mereka tidak menerima ajaran Islam, sebaliknya terus berusaha memerangi umat Islam dari semasa ke semasa.

Ramai juga yang bertanya tentang bagaimanakah pokok Gharqad. Ada yang menyatakan bahawa ia pokok Krismas, dan ada pula yang menyatakan bahawa ia pokok ru, pokok kaktus dan sebagainya. Moga gambar pokok Gharqad yang dipapar di atas dapat menyelesaikan kekeliruan tentang gambaran pokok Gharqad. Dan yang pastinya pokok Gharqad tidak sesuai dengan iklim di Malaysia dan ia tidak tumbuh di tempat kita. Wallahu'alam


p/s: tak berapa pasti tentang kesahihannya..any comments...??

PENGKID ??




PENGKID

Isu golongan wanita membawa imej lelaki telah lama dibincangkan dan bukanlah satu perkara yang sangat baru dan ia adalah fenomena global.Kajian mendapati fenomena pengkid ini bermula daripada peringkat permulaan seseorang perempuan sejak mereka masih kecil.Kebingungan dan pemberotakkan di dalam jiwa adalah lumrah pembentukan identiti ketika mereka memasuki alam pencarian identiti,ini adalah faktor luaran yang akhirnya membuatkan remaja mencuba pelbagai gaya kehidupan..

Sabda Rasulullah SAW:

لعن النبي صلى الله عليه وسلم المخنثين من الرجال ، والمترجلات من النساء
الراوي: عبدالله بن عباس المحدث: البخاري - المصدر: الجامع الصحيح - الصفحة أو الرقم: 6834 خلاصة الدرجة: [صحيح
]

Bermaksud :Daripada Ibn Anas r.a berkata Rasulullah SAW melaknat mereka yang menyerupai wanita daripada kalangan lelaki dan mereka yang menyerupai lelaki daripada kalangan wanita .(HR al Bukhary)

Sabda Rasulullah SAW


لعن رسول الله صلى الله عليه وسلم الرجل يلبس لبسة المرأة ، والمرأة تلبس لبسة الرجل
الراوي: أبو هريرة المحدث: أبو داود - المصدر: سنن أبي داود - الصفحة أو الرقم: 4098خلاصة الدرجة: سكت عنه [وقد قال في رسالته لأهل مكة كل ما سكت عنه فهو صالح
]

Bermaksud : Daripada Abi Hurairah r.a berrkata :Rasulullah SAW telah melaknat orang lelaki yang memakai pakaian perempuan dan perempuan yang memakai pakaian lelaki.(HR Abu Daud)

Maksud menyerupai dalam konteks hadith ini termasuklah daripada gaya rambut , perhiasan ,penampilan , cara bercakap cara berpakian dan sebagainya.



Teori yang dianggap mustahil ialah perempuan sejak dahulunya hidupnya di dalam persekitaran di mana dia melihat sendiri perangai lelaki lebih dominated berbanding perempuan.Avon Longitudinal Study of Parents and Children telahpun menyanggah teori ini,fenomena ini adalah disebabkan oleh genetik dan prenatal factors.Walaupun ramai yang mampu untuk membuat teori ini,namun sudah terang lagi bersuluh untuk kita nyatakan pengkid adalah haram disisi islam



Pengerusi Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan berpendapat pada 23 Oktober 2008 yang lalu,pekara ini perlu ditangani dan disekat kerana secara jelasnya hukumnya adalah haram.‘‘Ia melanggar tabie serta fitrah dan dalam Islam jelas tidak boleh,” katanya kepada pemberita selepas muzakarah kali ke-83 .Fatwa ini adalah antara hasil perbingcangan selama 2 hari yang telah disepakati oleh Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan.





Tindakan NGO-NGO bukan Islam yang bersungguh menentang kredibiliti Majlis Fatwa Kebangsaan, jelas melanggar Perlembagaan negara di bawah Perkara 3 Perlembagaan Persekutuan Malaysia. Persoalanya, mengapa mereka mahu mempertikaikan hukum Islam, sedangkan mereka tiada kena mengena dengan fatwa yang telah ditetapkan,sekaligus tidak memahami peranan sebenar Majlis Fatwa Kebangsaan dan fungsi fatwa dikeluarkan,mereka sepatutnya memohon penjelasan terlebih dahulu.Mesti diketahui, hukum, peraturan dan sebagainya bukan bertujuan menyekat kebebasan dan bersifat mengongkong,tetapi ia bersikap menjaga ataupon mengawasi.Ini dapat dilihat apabila isu pengkid ataupun poligami yang dianggap menindas kaum wanita,alasan mereka semua ini hanyalah semata-mata mengongkong kebebasan wanita.Sebaliknya,ia memperbetulkan manusia supaya kembali kepada fitrah bukanlah penyekat tetapi penyelamat manusia sejagat dan memandu umat manusia untuk patuh kepada nilai yang ditetapkan Allah.Tindakan Pengarah Eksekutif Pertubuhan Pertolongan Wanita (WAO), Ivy Josiah yang mempertikaikan fatwa yang berkaitan dengan menyifatkannya sebagai mahu mengongkong kebebasan wanita di samping menjadikan negara ini dipandang serong serta ditertawakan negara luar, amat dikesali kerana ia lebih bersifat emosi yang tidak terkawal semata-mata yang kononnya untuk memperjuangkan kebebasan.



.



Disini kita boleh membahagikan golongan luar tabie ini kepada 3 golongan:





( PENGKID )




1)Gadis atau wanita mempunyai penampilan fizikal menyerupai lelaki seperti berambut pendek dengan mengenakan pakaian seluar jeans dan t-shirt.
2)Kebanyakkanya mempunyai potongan badan seperti lelaki., nyata terserlah sifat kelakian pada golongan ini sehingga ada yang tertipu bahawa mereka benar-benar seorang lelaki yang sejati.



3) Bernafsu untuk menjalin hubungan intim dengan wanita cantik sehingga tidak ada keinginan terhadap lelaki.
4)Menganggap dirinya seperti lelaki gagah yang mampu menjaga pasanganya. Golongan ini cuba menonjolkan identity gender berlawanan daripada norma-norma biologi dan social yang mereka miliki.





( LESBIAN )



1)Mempunyai perwatakan sama aeperti wanita biasa.
2)Homoseks (lesbian)
3)Seorang yang kuat cemburu.
4_Bernafsu pada wanita yang cantik.



( TOMBOY )



1)Mempunyai perwatakan seperti lelaki.
2)Bernafsu terhadap lelaki.
3)Bukan dari golongangan lesbian(bernafsu pada sesama jantina atau pengkid).
4)Mempunyai sikap yang agak ganas dan kasar.




Pada lumrahnya pengkid bukanlah satu golongan yang mudah kita kembalikan pada lumrah yang asal,ada juga yang berpendapat pengkid ini adalah golongan yang mana sudah bertukar 100% kepada lelaki.Pernahkah kita mendalami jiwa golongan pengkid ini?Pernahkah kita terfikir mengapah mereka ini suka sesama sejenis dan apakah yang merangsang mereka sehinggakan tidak bernafsu pada kaum lelaki yang gagah perkasa.Parah lagi jika diktahui pasangan pengkid ini punya perasaan saling cinta mencintai,rindu merindu antara satu sama lain,sehinggakan sasaran pengkid ini bukan sahaja wanita cantik yang belum berkahwin bahkan wanita yang sudahpun mendirikan rumah tangga dengan alasan hanya berkawan.




Sehubungan selepas pengeluaran fatwa mengharamkan pengkid,ramai yang tampil memberikan pendapat,positif mahupon negatif. Pada akhbar metro ahad 16hb,tercatit luahan perasaan seorang pengkid yang begitu pandai berbicara.Katanya “Ada hikmah mengapa Tuhan mencipta makhluk seperti kami. Kami adalah petanda dunia sudah hampir kiamat. Kami peringatan untuk manusia lain beringat-ingat. Kami bukan ingin dibelenggu dosa. Satu hari kelak Allah akan memberi hidayah dan kami akan terima dengan hati terbuka.”



Bukan mudah bernafas dijiwa nyata,dan kita terus dalam keasyikan.“Buat masa sekarang saya tak hendak ambil tahu (pengharaman itu). Saya tahu jalan yang kami pilih salah dan berdosa. Namun saya tidak dapat hendak mengubah naluri diri sejak kecil.




Adakah kami boleh ditangkap atas kesalahan menjadi pengkid? Bukan sewenang-wenangnya tindakan boleh diambil,” kata seorang pengkid yang bertubuh kurus, berkulit putih dan berambut pendek kemerahan.



Fikirkanlah untuk apa kita terus menghukum lumrah yang telah jelas dihadapan.Mengapa jalan simpang jua yang menjadi pilihan,mengapa pengkid yang menjadi pilihan??
Kami hanya mahu berseronok atau bersuka-suka, tetapi saya tak nafikan ada pengkid yang lebih-lebih sehingga bercinta dan melakukan hubungan seks sesama jenis,” kata seorang pengkid.





Menurutnya, pengkid menjadi pilihan wanita kerana didakwa lebih memahami golongan itu, terutama apabila pasanganya mempunyai masalah,masakan tidak mereka jua wanita.
Kami (pengkid) lebih mudah dekati mereka (wanita), terutama apabila ada masalah. Walaupun sehingga ada yang melakukan hubungan seks, ia masih selamat kerana sukar untuk mengandung,” katanya.



Saya sudah fikir masak-masak, apa sebenarnya yang perlu saya takutkan? Lebih baik saya jalani hidup seperti biasa dan bergembira bersama rakan lain."
Begitu juga ketika di rumah bersama kekasih, tiada apa perlu berubah antara kami. Takkan kerana isu ini dibangkitkan, saya perlu tidur bilik berasingan dengannya(pasangan pengkid)."





Firman Allah:
''Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaannya dan rahmatNya, bahawa Ia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikanNya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir''.
(surah Arrum 21)





Firman Allah:
''Dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu, dan orang-orang yang soleh dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya kerana Allah Maha Luas (rahmatNya dan limpah kurniaNya), lagi Maha Mengetahui.''



(surah An Nur 32)



Firman Allah SWT:
"Patutkah kamu melakukan hubungan jenis dengan lelaki dari kalangan manusia, "Dan kamu tinggalkan apa yang diciptakan oleh Tuhan kamu untuk kamu (melakukan hubungan yang halal) dari badan isteri-isteri kamu? (Kamu orang-orang yang bersalah) bahkan kamu adalah kaum yang melampaui batas (keinginan kebanyaKan haiwan)



(surah as-Syuara’:165-166)





Namun perlu ditegaskan hubungan antara lelaki dan perempuan tanpa dibatasi dengan batasan syarak adalah diharamkan sebagaimana hubungan perkahwinan yang berlaku dengan jantina yang sejenis atas tiket fahaman liberalisme .



Justeru itu,selaku golongan agamawan yang menuntut digedung ilmu ini,kemelut pengkid ini bukanlah sesuatu yang boleh dipandang remeh,kerana ia adalah fenomena akhir zaman yang perlu ditangani dengan baik.Amat tidak wajarlah jika kita hanya boleh memandang dan menjadi golongan terpinggir tanpa mmikirkan jalan penyelesaianya.Lebih menyedihkan lagi jika kita hanya mengharapkan orang lain yang memulakan.





Sabda Rasulullahka SAW yang bermaksud:"sesiapa yang tidur dan tidak mengambil hirau urusan kaum muslimin,maka dia bukan dari kalangan mereka." (HR al-Baihaqi)



rujukan...
1.
http://www.hmetro.com.my
2.http://pmr.penerangan.gov.my
3."http://ms.wikipedia.org/wiki/Pengkid"
4.
http://www.harakahdaily.net


~cakaran nafsu keduniaan~

CAKARAN NAFSU KEDUNIAAN..


Ummah kini,
Nokia Motorola aksasori tangan,
Nestle,Heinz jamahan sarapan,
KFC,Mc Donald petangku keriangan,
oh..!! cantiknya wajahku rapian Jonhson.

dunia apa yang kita banggakan..?!!

Kita hujahkan jutaan peluru buat adik di palasten,
kita hancurkan para mujahidin di iraq,
kita jualah yang mengoyaktan kulit ibu ayah dilubnan.

Meskipun persetan durjana telah tiada,
siapa duga bahgia tak kunjung tiba,
pemimpin diagung yang mengumpul harta,
rakyat dikampung melata menderita.

dunia apa yang kita agungkan..?!!

Ummah kini,
Ayuh kuburkan keras egomu,
waktu nan senja kini,
tiada senda dalam bicara,
limpahan airmata saksi bicara.

Mehnah harapan yang yang tunggu telah digapai.
Kita masih asyik dengan limpahan ini,
adakah kita sekarang cukup erti segala sengsara dahulu..??
kita tidak mengerti, kita lupa..!!

Sedarlah hidup sebagai abdi,
tegakkan keadilan bersihkan maruah yang islam yang suci,
ayuh..!! bangunkan ummah, bina generasi..
kepada Allah,Allah hurabbi...

by:suhana idris

BORANG ADUAN HAK MAHASISWA..

BORANG ADUAN HAK MAHASISWA(MESIR)

ANDA BERHAK UNTUK MEMBUAT SEBARANG ADUAN DEMI UNTUK KEBAJIKAN BERSAMA..sila dapatkan BORANG INI pada mana-mana ajkt yang bertugas pada waktu urusan di pejabat PMRAM CAWANGAN ISKANDARIAH.

~baitiey~

baitiey..
perubahan setelah 4 tahun x balik




warna kuning kegemaran bondadalam proses..









sape ni..auni n eryna ni ..n pak cik ijam..mak tih teka jer..:)



"tengah proses rumah nie... nak sambut menantu baru ngan anak kesayangan nak balik nant insyaAllah..... hehehehe... dah waper tahun aa tak balik... huhuhu"

-abg wan-


Selasa, 18 Mei 2010

3 PEROMPAK BERJAYA DIBERKAS..



KAHERAH, 15 Mei - Kecekapan Pihak Keselamatan Mesir terbukti apabila beberapa orang pencuri dilakangan warga tempatan Mesir ditangkap dalam tempoh tidak sampai 48 jam.



Kecurian yang berlaku di rumah sewa pelajar Kelantan kelmarin menyebabkan mereka kehilangan 3 buah komputer riba, 6 buah telefon bimbit, dan 1 hardisk komputer. Ketika pencuri tersebut ditangkap kira-kira jam 9.30 malam. Pihak Keselamatan Mesir terus menghubungi Presiden PMRAM Saudara Shahrizan bin Mohd Hazime untuk memberitahu tentang penangkapan tersebut.



Beliau dan beberapa orang pelajar Kelantan terus ke balai polis Qismu Al-Thani' di Haiyu Sadis untuk mendapat maklumat lanjut tentang kes kecurian tersebut. Turut hadir sama Timbalan Setiausaha Agung PMRAM Saudara Mohd Zahid bin Abu Bakar.



Ketika di balai, terdapat 3 orang warga tempatan arab Mesir yang berusia lingkungan 20 tahun mengaku telah melakukan kecurian pada hari Jumaat kelmarin. Hampir kesemua barang yang dicuri itu telah pun dijual kepada rakan mereka.



Walaubagaimanapun, masih berbaki beberapa buah telefon bimbit dan komputer riba yang masih belum dijual.



Jelas Pihak Keselamatan Mesir kepada Presiden PMRAM "3 orang pencuri ini telah mengaku bahawa mereka juga telah memecah masuk beberapa rumah pelajar Malaysia di Kaherah ini. Antara tempat yang pernah dipecah masuk ialah Rumak Wilayah Persekutuan, Rumah Kedah dan lain-lain lagi. Mereka ini mengaku telah mencuri lebih daripada 80 buah komputer riba".



Pihak Keselamatan Mesir mengucapkan jutaan terima kasih kepada PMRAM kerana bertindak pantas dengan membawa mangsa kejadian membuat laporan polis sejurus kejadian ini berlaku. Tindakan menjejak pencuri akan menjadi mudah sekiranya laporan yang dibuat kurang daripada 10 jam daripada waktu kejadian.



Kata Presiden PMRAM, Saudara Shahrizan bin Mohd Hazime "Walaupun Pihak Keselamatan Mesir ini cekap dalam melakukan tindakan, ini tidak bermakna pelajar Malaysia boleh leka dalam bab keselamatan terutamanya ketika waktu solat Jumaat. Kebanyakan kes pecah rumah berlaku ketika pelajar leka dan selalu mengambil dalam mudah bab keselamatan".


sumber:

http://pmram.org/index.php?option=com_content&view=article&id=927:3-orang-pencuri-berjaya-diberkas&catid=1:pmram&Itemid=63

QASIDAH AL MUHAMMADIYAH

kempen MENGINGATI KEMATIAN

kempen HARAM MEROKOK